Vapaa-ajan urheilu

Usein vapaa-ajasta käytetään ainakin jonkin suuruinen osa liikuntaan – ja miksipä ei käytettäisi, sillä voidaan hyvällä tuurilla lisätä elinvuosia niin, että vapaa-aikaa riittää sitten pidempään. Urheileminen ja liikunta ovatkin mukavaa puuhaa, ainakin kun oman suosikkilajinsa onnistuu ensin löytämään. Sitä varten tulee tehdä muutamia kokeiluja, mutta suurin osa löytää jonkun mukavan lajin, jonka parissa vapaa-aika kuluu rattoisasti. Toki urheilun parista löytää myös ystäviä ja saattaa päästä kokemaan erinomaisia onnistumisen elämyksiäkin.

Liikunta on tärkeää ihmisen hyvinvoinnille, niin psyykkiselle kuin fyysisellekin sellaiselle. Tässä emme nyt puhu kuutena päivänä viikossa tapahtuvasta intensiivisestä rääkistä, vaan ainoastaan jonkinlaisesta kehon liikkeelle laittamisesta. Aktiivisuus, vaikkapa kävely ja päivänä aikana työpöydän äärestä liikkuminen, laittavat jo palasia oikeille paikoilleen, mutta kun hommaan lisää vaikkapa neljä jonkin sorttista harjoitusta viikossa, alkaa oma olo ja mieli varmasti kohentua.

Miten vapaa-ajan saa riittämään urheiluun

Aivan alkuun on sanottava, että urheilu vapaa-aikana ei saisi tuottaa ylitsepääsemätöntä stressiä. Tämän kun lisää työstä jo mahdollisesti tulevan stressin, on paketti valmis, eikä hommasta tule kummassakaan päässä mitään. Usein kiireisessä arjessa saattaa miettiä, että kuinka ihmeessä sitä saisi ajan riittämään urheiluun, kun ei se meinaa riittää kaikkiin arkiaskareisiinkaan.

Niin tylsältä kuin se saattaakin kuulostaa, on ajankäyttö priorisointia ja suunnittelua. Jokaisella on vuorokaudessa 24 tuntia, mutta elämäntilanne sanelee usein ehdot sille, mitä ja milloin ehtii tekemään. Jos töihin ja työmatkoihin käyttää tuosta ajasta 9 tuntia, nukkumiseen noin 8 tuntia, jää vapaa-aikaa 7 tuntia. Kaava on varsin yksinkertainen, eikä ota monia asioita huomioon, mutta se kertoo, että vapaa-aikaa jää kuitenkin useampi tunti. Suunnittelemalla, ennakoimalla ja priorisoimalla saa varmasti ainakin muutamaan päivään viikossa mahtumaan myös urheilun.

Lajivinkkejä

Vapaa-aikaa kannattaa käyttää urheilun lisäksi myös ystävien kanssa olemiseen ja tekemiseen. Mikä olisikaan parempaa, kuin ystävien ja urheilun yhdistäminen? Tässä saa ainakin kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Ystävien kanssa on helpompi lähteä kokeilemaan myös uusia lajeja, joista on kiinnostunut, mutta kokeilu on jännittänyt.

Lajeista ainakin sup-lautailu tai vaikkapa sup-jooga ovat mukavia ja kaiken tasoisille liikunnan harrastajille sopivia. Myös vaikkapa salsa tai muu tanssi voi olla mukavaa kaveriporukassa. Rauhoittumiseen ennen sunnuntain brunssia sopii puolestaan esimerkiksi yin-jooga.

Haastetta kaipaavat kaveriporukat suuntaavat sitten vaikkapa maastopyöräilyn pariin tai kiipeilykurssille. Jos kaikkien kuntotaso on suunnilleen sama, voi myös juokseminen olla mukava vaihtoehto. Ja miksipä sitä ei voisi kaikkia näitä lajeja harrastaa omalla vapaa-ajallaan yksinkin.