Vapaa-ajan liikunta voi olla hauskaa

Liikunta vapa-ajalla on terveellistä sekä fyysisesti että henkisesti. Kaikki eivät kuitenkaan pidä samanlaisesta liikunnasta, mutta onneksi on olemassa runsaasti erilaisia tapoja liikkua. Tässä artikkelissa kerrotaan liikunnan harrastamisen fyysisistä ja henkisistä hyödyistä sekä erilaisista liikunnan muodoista. Voit myös lukea tästä artikkelista, miten vapaa-ajan liikunnasta saa mukavaa yhdistämällä sen muihin aktiviteetteihin.

Miksi vapaa-ajalla kannattaa liikkua?

Liikunta on hauskaa, jos vain löytää itselleen mieluisen lajin. Sen lisäksi vapaa-ajalla liikkumisesta saa paljon muitakin hyötyjä. Liikunnasta on aina hyötyä terveydelle, olipa laji tai tapa mikä tahansa. Liikunta lisäksi parantaa kuntoa ja ryhtiä, kasvattaa lihaksia ja usein auttaa laihtumaan. Liikunta parantaa myös yleistä terveyttä ja auttaa esimerkiksi nukkumaan paremmin.

Liikunnalla on myös paljon henkisiä hyötyjä. Liikunnan harrastaminen antaa tarmoa ja piristää mieltä, jolloin on myös koulussa tai töissä virkeämpi olo. Liikunnan harrastaminen myös lisää luovuutta, hyvää mielialaa ja parantaa seksielämää. Liikunnan harrastamisella on siis runsaasti hyötyjä, jotka auttavat jaksamaan sekä fyysisesti että henkisesti paremmin arjessa ja parantavat elämänlaatua.

Liikunnan lukuisat muodot

Vapaa-ajan liikunnan ei pidä olla pakkopullaa. On olemassa lukuisia erilaisia lajeja, joten jokaiselle yksilölle löytyy mieluisa ja sopiva laji, vaikka ei edes pitäisi itseään urheilullisena. Lajeja voi harrastaa esimerkiksi seuroissa tai ohjatuilla tunneilla. Se ei ole kuitenkaan pakollista, koska liikuntaa voi hyvin harrastaa myös kotona. Onkin itsestään kiinni, pitääkö enemmän liikkumisesta yksin vai ryhmässä.

Liikkumisesta voi myös tehdä hauskempaa esimerkiksi lempimusiikkiaan kuuntelemalla tai sopimalla vaikkapa lenkkeilytreffit ystävän kanssa. Lenkkeilyvauhdin voi pitää tarpeeksi hitaana, jolloin voi vaihtaa samaan aikaan kuulumiset. Kun löytää itselleen mieluisan lajin, liikunnan harrastamisesta tulee mukavaa ja jopa terapeuttista. Liikunnan voi yhdistää myös muihin pitämiinsä asioihin, kuten kauniiden maisemien katseluun tai valokuvaamiseen esimerkiksi lenkkeilyn lomassa.

Lopuksi

Liikunnasta on aina hyötyä, harrastipa sitä kerrallaan viisi minuuttia tai vaikkapa tunnin. Motivaatio liikuntaan pysyy hyvänä, kun löytää omat suosikkitapansa liikkua. Ohjatut tunnit tai kuntosalitreeni eivät myöskään ole pakollisia, vaan liikuntamuodoissa vain mielikuvitus on rajana. Ja jos ei ole löytänyt mieluista tapaansa liikkua, kannattaa kokeilla erilaisia liikuntamuotoja, vaikkapa yhdessä ystävän kanssa.